Bedrift

Få et bedre arbeidsmiljø med pulsundersøkelser

Et godt arbeidsmiljø er viktig for trivsel, produktivitet og helse. Pulsundersøkelser er korte og regelmessige medarbeiderundersøkelser, som gir ledelsen en rask innsikt i hvilke områder ansatte opplevelser som positive, og hvilke som oppleves som utfordrende. I denne artikkelen viser vi hvordan dere kan styrke arbeidsmiljøet ved bruk av pulsundersøkelser, samt hvilke tiltak som maksimerer effekten av dem.

sanity image

Enkle tiltak som gir resultater

Forfatter: Birgitte Brynhildsen
Publisert: 20.9.24

Pulsundersøkelser gir ledelsen en løpende innsikt i hvordan ansatte opplever arbeidsmiljøet. Det er en måte å gi alle medarbeidere en mulighet til å reflektere over sin arbeidshverdag, og få innsikt i hva de opplever som positivt, så vel som hva som bør jobbes med og forbedres. Med dashboardet i Puls+ kan ledelsen enkelt identifisere endringer innenfor arbeidsmiljøet slik at utfordringer løses tidlig.

Ved å jobbe riktig og aktivt med engasjementet og resultatene av pulsundersøkelsene, kan de bidra til å skape et helsefremmende arbeidsmiljø og redusere kostnader knyttet til turnover, sykefravær og lav produktivitet. Ved å reagere raskt på tilbakemeldinger, viser ledelsen at de tar ansattes meninger på alvor, noe som styrker følelsen av å bli hørt og verdsatt. Dette øker engasjementet og lojaliteten blant ansatte.

Forberedelse & design

Start med å etablere tydelige mål for hva dere som bedrift ønsker å oppnå med pulsundersøkelsene. Dette kan være alt fra å øke medarbeider engasjementet og forbedre kommunikasjonen til å identifisere spesifikke utfordringer i arbeidsmiljøet. Sørg for å kommunisere en tydelig intensjon og definer klare mål før undersøkelsen skal sette i gang. Fokuser spesielt på hvordan den skal sørge for at alle blir sett og hørt, og at prosessen skal både inkludere og gagne alle.

Med Puls+ kan ledelsen forsikre medarbeiderene om at undersøkelsen er anonym og svarene ikke kan spores tilbake til dem. Dette vil bidra til å skape tillit, slik at alle føler de kan svare ærlig og føle seg trygge på at prosessen er konfidensiell.

Tilslutt, design pulsundersøkelsene slik at de er korte og konsise, med et begrenset antall spørsmål. Med vårt Puls+ verktøy kan du velge å bruke standardiserte spørsmål, eller tilpasse dem til deres bedrift.

Utførelse & Engasjement

For å øke engasjementet rundt en pulsundersøkelse er det viktig å kommunisere hvilken verdi den har for medarbeiderne. Ved å forklare hvordan resultatene vil bli brukt til å forbedre arbeidsmiljøet, kan man oppmuntre ansatte til å delta. Via Puls+ vil medarbeiderene får en klar og enkel invitasjon til å delta, sammen med påminnelser underveis hvilket vil bidra til økt deltakelse. For å skape ytterligere interesse kan man inkludere ledelsen i kommunikasjonen, slik at det blir tydelig at undersøkelsen har forankring på toppnivå.

Oppfølging & Tiltak

Etter gjennomføringen av en pulsundersøkelse er det viktig å ha en tydelig plan for hvordan tilbakemeldingene skal benyttes. Ved å bruke dashboardet i Puls+ kan ledelsen enkelt analysere dataen og identifisere områder som krever umiddelbare handlinger. Dette gir et grunnlag for å iverksette målrettede handlinger som adresserer de utfordringene medarbeiderne har fremhevet. En strukturert tilnærming sikrer at tilbakemeldinger blir omsatt til reelle forbedringer, noe som kan bidra til økt trivsel og effektivitet i organisasjonen.

For at tiltakene som følger av undersøkelsen skal oppleves som relevante og meningsfulle, er det avgjørende å involvere de ansatte i prosessen. Ved å utforme tiltakene i samarbeid med medarbeiderne, sikrer man at endringene gjenspeiler deres behov og oppleves som motiverende. Dette bidrar også til en følelse av eierskap, noe som kan øke engasjementet i implementeringsfasen. Samarbeid kan gjennomføres i for eksempel workshops eller teammøter, der ansatte får mulighet til å gi innspill og være med på å prioritere tiltak.

En effektiv plan har faste oppfølgingspunkter for å vurdere om tiltakene gir ønsket effekt, eller om de må justeres. Det er viktig at organisasjonen har en strukturert tilnærming til hvordan man følger fremdriften og kontinuerlig evaluerer resultatene. Ved å gi oppdateringer om hvilke forbedringer som er gjort, samt hva som eventuelt krever justering, opprettholdes tilliten til at tilbakemeldingene faktisk fører til endring. Dette skaper et positivt engasjement rundt fremtidige undersøkelser.

Kontakt oss for bistand

Ønsker du mer informasjon om hvordan Puls+ kan forbedre arbeidsmiljøet deres? Vi er her for å hjelpe! Våre eksperter kan skreddersy løsninger tilpasset dine behov og bistå deg med alt fra forebygging til oppfølging.

Les mer her
sanity image